Oudtshoorn

5 augustus 2022 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Gisterenavond nadat we terugkwamen uit het restaurant voor het eerst loadshedding aan den lijve ondervonden. Heel onze wijk zonder stroom, en slechts bij wat gebouwen die voorzien zijn van een generator brandt nog wat licht. Verder is alles in de verre omgeving pikdonker, want zelfs alle straatverlichting is dan uit. De energiemaatschappij Eskom kan dan niet aan de energievraag voor heel Zuid-Afrika voldoen, en besluit dan om telkens een bepaald district af te sluiten van stroom, om geen overbelasting te krijgen en om de beschikbare energie te verdelen over de rest van het land. Aangezien we hier vooraf al over gelezen hadden, kwamen onze lamp op batterijen en de zaklamp uit onze koffer tevoorschijn. Na ongeveer 2 uur werd de loadshedding opgeheven en werkte alles weer zoals van te voren.

0AB730D9-BFF4-4BA4-BBF6-13BE0BF6B204
Vandaag hadden we een lange reisdag voor de boeg. Ongeveer 480 kilometer van Kaapstad naar Oudtshoorn. De route gaat door gebergten, en af en toe kom je door een dorp of stadje, maar de meeste tijd zie je alleen bergen en vlaktes. Onderweg tanken we nog even, en natuurlijk worden ook nog even de ruiten gewassen. (tegen een kleine tip natuurlijk). Rond 15.00 uur komen we aan bij de Hlangana Lodge. Een erg mooie lodge waar we twee kamers naast elkaar krijgen. Rond 18.00 uur wandelen we naar Anny’s bistro waar we heerlijk gegeten hebben. Als we terug willen lopen naar de lodge worden we achtervolgd door een man met een soort van zweep en zaklamp in zijn hand, en we houden hem goed in de gaten. Het duurt even voor we in de gaten hebben dat hij als een soort lijfwacht met ons meeloopt terug naar de lodge. Ik vraag hem of hij onze guard is en hij mompelt wat onverstaanbaars, maar we begrijpen eruit dat hij inderdaad onze guard is. Hij brengt ons helemaal naar onze lodge ruim een kilometer verderop, en ik geef hem 30 rand. Volgens mij was hij daarmee tevreden, en wij waren veilig in onze lodge.

D2E56278-AB96-4F76-A3C8-DEFC3B194AE0D7439880-B9B2-4F7F-BBA8-07D9E9A8A6FC6ED28367-9FE1-4D2B-8AD7-8D919F1B605024C71C68-AE43-463D-9FC7-87280F5A2A834E34DE8E-8F20-4CDA-A77D-EC887C2D79AED8A22EF2-251B-4F42-8CF4-96257AE32B726330A657-4B3C-4985-8114-DDF8D9DA3533

1. Annie en Jo:
    6 augustus 2022
    Heftige ervaringen blijf goed opletten en hopelijk geen troubles meer , doe Anny’s de groeten veel plezier!
  2. Jeannette:
    6 augustus 2022
    Ja das even schrikken, maar fijn dat je een bodygard hebt.
    Nog veel plezier, we horen en lezen je belevenissen wel.
    Groetjes Jeannette
  3. Anja Pennings:
    7 augustus 2022
    Wat een belevenissen daar toch allemaal! Wel fijn dat jullie in resorts verblijven, lijkt me iets veiliger in die omgeving. En wat een prachtige foto's toch weer, heerlijk! het lijkt me een hele belevenis om al die dieren ook eens live en in het wild te zien, prachtig!