Yogyakarta - Merapi
27 juli 2024 - Yogyakarta, Indonesië
Gisterenmiddag hadden we voor vanochtend nog een tocht geboekt met jeeps naar de Merapi vulkaan. Deze vulkaan heeft in 2010 nog een uitbarsting gehad en heeft toen aan 240 mensen het leven gekost. Maar voor we bij het vertrekpunt van de jeeps zouden arriveren moesten we eerst nog ruim een uur rijden met ons busje. Helaas had ons gouden busje het gisteren begeven en het duurt 3 dagen voor hij gerepareerd is. Voor vandaag heeft Didi een andere bus en andere chauffeur geregeld. Na een rit door de bergen komen we bij een klein restaurantje waar we moeten wachten op onze jeeps. We krijgen alvast koffie en wat Javaanse snacks, en er wordt gevraagd of we bij terugkomst gebruik willen maken van een typisch Javaanse lunch. Dat willen we straks wel proberen!
We rijden met de jeeps verder de Merapi op en maken diverse stops. We gaan kijken bij een dorp wat dicht bij de top ligt en getroffen is door de uitbarsting en we gaan ook kijken bij een bunker waar tijdens de uitbarsting 2 journalisten zaten die door de hitte zijn overleden. Door de mist is de top van de Merapi helaas niet goed te zien, maar toch erg indrukwekkend. Op de terugweg crossen we nog met onze jeeps door een rivier waarbij vooral degene die voorin zit behoorlijk nat werd. 😊

na 2 uurtjes komen we terug bij de startplaats waar de Javaanse lunch al voor ons klaar staat. Echt super lekker gegeten van de typische lokale gerechten en dat weer voor minder dan € 20,00 met 5 personen. In tegenstelling tot het eten kan de sanitaire voorziening hier ook wel weer een update gebruiken 😊 Als we terugkomen bij het hotel wandelen Lars, Suzanne en Patrick nog even naar de Malioboro straat, wat de bekendste en grootste winkelstraat is van Yogyakarta. Nu even opfrissen en om 19.00 uur hebben we in de buurt een plekje in een restaurant gereserveerd. Morgen krijgen we weer een ander busje en chauffeur en vertrekken we richting Tawangmangu.


















Goede reis naar jullie volgende hotel